Yleiset ohjeet

Video Hyviöstä (kesto n. 18 min)

Terveyden edistämisen tutkimusyksikön Active Life Labin (Xamk) TKI-asiantuntija ja Hyviötiimiläinen Mira Häyrinen esittelee yleisesti Hyviötä ja demoaa kevyesti palveluntarjoajan käyttöliittymää. Teams-tallenne on kuvattu tammikuussa 2025. 

Ohjeet palveluntarjoajalle

Video palvelupohjan lisäämisestä ja sen käytöstä (kesto 6 min 50 s)

Pohja on vapaasti käytettävissä kaikille Hyviön käyttäjille. Pohja on suunniteltu Liikkuva Aikuinen -ohjelman (https://liikuntaneuvonta.fi/) koordinoimana yhdessä erikokoisten kuntien ja kaupunkien sekä muiden liikuntaneuvonnan toimijoiden kanssa keväällä ja kesällä 2025. Tämä valtakunnallinen suunnittelupohja sisältää seuraavat kokonaisuudet, jotka luodaan automaattisesti uuteen palveluun pohjaa käytettäessä:

4 mittaria

  • Kansainvälinen fyysisen aktiivisuuden mittari (IPAQ)

    • ajastettu alkumittaus automaattisesti

  • Liikuntaneuvonnan alkukysely

    • ajastettu alkumittaus automaattisesti

  • Liikuntaneuvonnan terveyskysely

    • ajastettu alkumittaus automaattisesti

  • Liikuntaneuvonnan loppukysely

    • ei ajastusta

6 toimenpidettä

  • 1. Lähtötilanteen kartoitus

  • 2. Tiedonvaihto

  • 3. Tavoitteenasettelu

  • 4. Suunnitelman tekeminen

  • 5. Seuranta ja palautteen antaminen

  • 6. Liikuntakokeilu

3 tapaamista

  • aloitus

    • toimenpiteinä: lähtötilanteen kartoitus, tavoitteenasettelu, suunnitelman tekeminen

  • seuranta

    • toimenpiteitä: tiedonvaihto, seuranta ja palautteen antaminen

  • lopetus

    • seuranta ja palautteen antaminen

Video toimenpiteistä ja tapaamisista (kesto 7 min 40 s)

Voit luoda palveluun oletustoimenpiteitä ja oletustapaamisia, jotka kopioituvat automaattisesti jokaiselle palveluun lisätylle asiakkaalle. Mikäli muokkaat suunniteltuja toimenpiteitä ja tapaamisia sen jälkeen, kun asiakkaita on lisätty palveluun, ei muokkaukset kopioidu automaattisesti vanhalle asiakkaalle. Muokkauksen jälkeen lisätyille palvelun asiakkaille muutokset kopiutuvat automaattisesti. Voit muokata asiakaskohtaisesti tapaamisia. Suositus toiminnallisuuden käytölle on, että luot palveluun sopivat toimenpiteet ja tapaamiset ensin (mieti palvelusi prosessi etukäteen) ja lisää asiakkaat palveluun vasta sitten.

Video mittarin alku -ja seurantamittausten ajastamisesta (kesto 6 min)

Alkumittausajankohdan jälkeen kaikki palveluun kutsutut asiakkaat saavat näkyviin mittarin automaattisesti ja pääsevät vastaamaan siihen.

Mitä eroa on kahdella eri seurantamittauksen ajastustavalla: tiettynä päivänä ja alkumittauksesta lähtien? Tiettynä päivänä ajastettu mittaus palvelee silloin, kun palvelu on esimerksi ryhmämuotoinen ja sillä on kokonaisuudessaan selkeä aloitus -ja lopetuspäivä. Esim. ryhmä aloittaa tammikuussa ja seurantamittaukset halutaan tehdä kesäkuun alussa ja joulukuun lopussa. Käytä tällöin ajastusta tiettynä päivänä. Mikäli palveluun liittyy asiakkaita eri aikapisteissä, mutta prosessin pituus on yleensä sama, ajasta seurantamittaukset alkumittauksen vastausajasta lähtien.

Hyviön käyttäjänä pääset tarkastelemaan tarkempia kirjallisia käyttöohjeita kirjautumalla osoitteeseen https://pro.hyvio.fi ja klikkaamalla Hyviön alapalkin oikeasta laidasta kohdasta Ohjeet.