HUOM! Tämä on esimerkki fysioterapiayrityksen palvelusta, sivu ei toistaiseksi sisällä aitoa kerättyä dataa.
Yksityinen palveluntuottaja
Fysioterapiayritys
Fysioterapiayritys
+43%
Fysioterapiayritys paransi asiakaskokemusta tekemällä asiakkaat tietoisiksi omasta kehityksestään. Samalla palvelua voitiin hienosäätää asiakaskohtaisesti paremmin toimivaksi kun tiedettiin reaaliaikaisesti kehitystarve.
Asiakaskokemuksen parantaminen vaikutti suoraan asiakkaiden pysyvyyteen ja Fysioterapiayritys voi nyt käyttää opittua vaikutustietoa hyödyksi omassa markkinoinnissaan!
Casen kuvaus
Ikääntyneille suunniteltu verkkovalmennus on ensimmäisiä Suomessa! Sen toteuttamiseen ovat osallistuneet moniammatillinen työryhmä ja sen toimivuudesta on tehty myös opinnäytetyö. Itse verkkovalmennus kestää yhteensä kolme viikkoa ja sen lisäksi kohtaamisia saman fysioterapeutin kanssa on alussa, heti ohjelman päätyttyä sekä seurantatapaaminen noin kolmen kuukauden kohdalla. Lisäksi ensitapaamisella sovitaan puhelinaika, jonka avulla seurataan omatoimista harjoittelua verkkovalmennuksen jälkeen.
Mittarit on valittu perustuen ohjelman osa-alueisiin lihasvoimasta, tasapainosta ja liikkuvuudesta. Hyviön avulla datan kerääminen myös tältä kohderyhmältä onnistui, vaikka sitä alussa hieman vieroksuttiinkin.
Tavoite
Toimenpiteet
- Alkukartoitus (vko 1 alussa)
- 3 viikon automatisoitu verkkovalmennus
- Seurantajakso 12 vkoa (seurantasoitto vko 9)
- Loppukartoitus (vko 15 lopussa)
Vaikutukset
- PTA +20 %
- Yhdellä jalalla seisominen +57% (alussa 4,5 s -> 10,4 s)
- Kaatumispelko -38 % (alussa 36 p. -> 22 p.)
Käytetyt mittarit
Vaikuttavuuden ja vaikutuksen kuvaus
Asiakkaiden itseraportoitu kaatumispelko väheni harjoittelun myötä merkittävästi heti palvelun loppumisen jälkeen. Hyviö mahdollistaa tiedon keruun myös itsemääritellyn ajan kuluttua palvelun loputtua.
No Data Found
Asiakkaista noin 30% vastasivat kaatumispelkokyselyyn puoli vuotta palvelun loppumisen jälkeen. Heidän pelkonsa ei ollut keskimäärin juuri lisääntynyt, vaan pysynyt lähes samana kuin puoli vuotta aiemmin palvelun päättymisen jälkeen.
THL:n arvion mukaan yhden lonkkamurtuman hintalappu on yhteiskunnalle noin 20 000 euroa. Kerätyn tiedon avulla voidaan arvioida palvelulla olevan mahdollisia merkittäviä yhteiskunnallisia säästöjä, kun ihmiset kokevat liikkumisensa turvallisemmaksi harjoittelun myötä!
Vaikuttavuudella kehittäminen
Vaikuttavuuden tulisi olla kehittämisen keskiössä. Me Active Life Labilla ja Hyviöllä haluamme auttaa jokaista hyvinvointi –ja terveyspalvelun tuottajaa tekemään heidän palvelunsa laadun näkyvämmäksi. Hyviö-sovelluksen avuin vaikuttavuutta, eli laatua, pystyy todentamaan helposti ja yksinkertaisesti.